#3hodinyspánku

27. dubna 2016 v 17:36 | A. |  Rady a tipy
Ať už jste na gymplu nebo ne, pravděpodobně vás to jednou potká. Nebo dvakrát. Nebo se z toho stane váš životní styl. Když ne během školních let, tak minimálně v tom posledním, maturitním ročníku, kdy opakujete jednu maturitní otázku za druhou, učíte se, čtete knížky a snažíte se dohnat to, co jste za uplynulé roky zameškali.

Učiva je moc, času je málo. Co s tím? Pokud nejste úplní lajdáci a záleží vám na známkách, nebude to pro vás lehké, ale výsledky pak budou stát za to. Neznám snad nikoho, kdo by dokázal odložit stranou filmy, seriály, zábavu s přáteli, koníčky, domácí práce, brigádu, přítele a prakticky úplně všechno, co (ne)má rád, jen aby měl čas se učit. Možná byste řekli, že o svaťáku (ten týden před maturitama, kdy se všichni bojí a dělají, že se učí, ale neleze jim to do hlavy, protože už je pozdě) to bude jinak, ale nebude. Ti, co chtějí mít perfektní výsledky, se začali šrotit už na konci druháku, a ti, kterým to je jedno, se do pořádného učení nedokopou ani tehdy.


Asi vám to podle titulku článku došlo, že mluvím o stavu, kdy přijdete domů ze školy, dáte si oběd, otevřete knížku a sešity, za malou chvilku kouknete na hodiny a se zděšením vykřiknete "Už jsou jako dvě ráno? To si děláš prdel!". Jo, i takové chvíle nastanou. (Co si myslíte, že mě inspirovalo k tomuhle článku, hm?)
Každý to máme s únavou jinak, někomu 3 hodiny spánku nevadí a dělá to tak běžně, někdo po druhém dru umírá a prospí celý další den i noc. Co tedy dělat, když se toho musíte hodně naučit a moc toho nenaspíte?


1. KAFE
Takle to asi řeší 90% z vás, co? Přiznejte se. Kafe je nejjednodušší forma povzbuzení a většině lidí pomůže. Jeden, dva dny se ještě dají, ale pít tři kafe denně od pondělí do pátku, když na to vůbec nejste zvyklí, je pěkně nezdravé. Kafe bych proto doporučovala jen jako krajní možnost, kdy už fakt nemůžete vydržet a víte, že ještě dvě hodiny musíte pracovat.

2. ENERGY DRINKY
Kdo nemá rád kafe, pravděpodobně sáhne po energeťáku. Kamarád s jedním energeťákem denně přešel třeťák i čtvrťák. V prváku na výšce ho pak dohnaly zdravotní problémy. Podle mě to jednou nevadí, ale pravidelné dávky vám zničí zdraví. U kafe ještě to množství vnímáte, ale u půllitrového sladkého energeťáku už to jde hůř.

3. LEŽENÍ
Ležení je ta nejhorší věc, co můžete udělat. Když přijdu unavená ze školy a vím, že se musím učit a že se budu učit i po půlnoci, prostě si na chvilku lehnu, jakoby si to "předespím". Pokud ale jen tak ležím a snažím se učit, tak se mi zavírají oči, všechno mě bolí, chce se mi spát a stejně pak usnu. Když proležíte celý den, budete se cítit ještě víc mrtví, než jste byli předtím a ten den už se k ničemu nedokopete.

4. SPÁNEK
Na druhou stranu, pokud si na dvě hodiny zdřímnete a po probuzení se dáte do práce, bude to mít lepší efekt, než kdybyste se snažili neusnout 3 hodiny a místo spánku si něco četli. Pak půjdete stejně spát, protože jste ještě víc unavení, než předtím.

5. CVIČENÍ
Právě teď si váš mozek rve vlasy z hlavy a řve "Je blbá? Jsem unavená a mám jít ještě cvičit?" Jo. Jo, máte. Pokud jste stejně líní, jako já, pravděpodobně necvičíte pravidelně. Když se ale donutíte (nebo vás někdo donutí) cvičit aspoň půlhodinku, pocítíte příval energie. Sice to po nějaké době zase spadne, ale za tu dobu, co se budete cítit fajn, toho stihnete hodně.

6. VYHNOUT SE NESTÍHÁNÍ
I když to vypadá nejjednoduššeji, je to nejtěžší ze všech možností. Někdy se vám to prostě stane, bude toho jednou moc. Ideální ale je, aby se to neopakovalo co týden, protože jednou za čas si kafe, energeťák nebo krátký šlofík dovolit můžete. Dost na tom má podíl to, jak si to sami zařídíte. Pokud nebudete nikdy nic stíhat a ostatní jo, asi nebude problém v tom, že je toho moc, ale spíš ve vaší hlavě a kašlání na věci nebo dělání všeho na poslední chvíli.

Úplně se tomu nevyvarujete, ale jak můžete počet takových týdnů či dnů snížit?
Musíte se naučit hospodařit s časem, abyste měli čas na školu, zábavu i nějaký čas pro sebe. Zjistěte, co na vás platí, jak se dokopete k učení, kdy se máte učit a tak podobně...
Není to vůbec lehké, obzvlášť, když ty fotky na instagramu jsou tak super a nechce se vám učit, jestli to jsou
Vertebrae lumbales nebo Vertebrae thoracicae. Proto se budu snažit vám s tím trochu pomoct aspoň články, které připravuju. Těšte se na něco o motivaci, prokrastinaci, time managementu (a dalších cizích slovech).

Máte nějaké tipy, jak se s tím vyrovnáváte vy? Co děláte, když toho máte moc a nestíháte? Kterou "metodu" přísunu energie volíte nejčastěji? Jak se dá vyvarovat jen tří hodinám spánku?
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ivča Ivča | 27. dubna 2016 v 18:00 | Reagovat

V září jdu na střední, není to gympl. Ale na maturitu se chci připravovat už tak od 1-2 ročníku. Vše nechávám na 'potom' protože mě základka nebaví. Těším se až budu na střední, tam kde chci být a nebudou tam některé předměty ze základky. Akorát musím zjistit to jak se vyrovnat s časem. Ten jde rychle, že ani nevím jak a to je můj problém. Na vše potřebuju dost času.

2 Bezejmenná Bezejmenná | E-mail | Web | 11. května 2016 v 22:15 | Reagovat

Článek je moc hezky napsaný. Sice to opravdu vůbec není zdravé,  ale článek se ti povedl. :-) Já se ale radši budu připravovat předem než takhle ponocovat. :-)
Na ty články se opravdu moooc těším!
Když toho mám moc a nestíhám, tak si udělám plán a za den se učím víc než normálně. Nebo vyhodnotím z čeho potřebuju dobrou známku nejvíc a to se pak nejvíc učím. :-)

3 deweydumple deweydumple | Web | 30. května 2016 v 23:10 | Reagovat

Fffffuuuu. Jsem uz na druhym gymplu. Musim rict, ze mam skolubrad a na jiny typ skoly, nez na gympl, bych nesel. A predmety typu matika, by mohli zrusit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama